شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۸

محمود احمدی نژاد در روز پرستار سال گذشته و به دنبال طرح موضوع کاهش ساعت کار پرستاران تا زمان استخدام 23 هزار پرستار جدید، دستور که از ابتدای فروردین 89 مابه التفاوت ساعت کار پرستاران به آنها پرداخت شود. اما این اتفاق نیفتاد.

 محمود احمدی نژاد در روز پرستار سال گذشته و به دنبال طرح موضوع کاهش ساعت کار پرستاران تا زمان استخدام 23 هزار پرستار جدید، دستور که از ابتدای فروردین 89 مابه التفاوت ساعت کار پرستاران به آنها پرداخت شود. اما این اتفاق نیفتاد.
یک روز پرستار دیگر از راه می‌رسد و حکایت خواسته‌های پرستاران و وعده‌های تحقق نیافته مسئولان همچنان باقی است. یک بار دیگر روز پرستار فرارسیده و بدون شک اگر حداقل در این روز پای درددل این قشر بنشینیم، حرف‌ها و البته گلایه‌های زیادی برای شنیدن از آنان وجود دارد.

همین سال پیش در چنین روزی بود که رئیس جمهور چند وعده را برای بهتر کردن وضعیت پرستاران در کشور داد اما با گذشتن یک سال هنوز خبری از تحقق یافتن این وعده‌ها نیست. پرداخت مابه التفاوت ساعت کار پرستاران یکی از این وعده‌ها بود؛ محمود احمدی نژاد در روز پرستار سال گذشته و به دنبال طرح موضوع کاهش ساعت کار پرستاران تا زمان استخدام 23 هزار پرستار جدید، خطاب به وزیر بهداشت گفت که از ابتدای فروردین 89 مابه التفاوت ساعت کار پرستاران به آنها پرداخت شود.

این موضوع با استقبال جامعه پرستاری و مسئولان نظام پرستاری کشور همراه شد و آنها امیدوار شدند از این طریق تا حدودی از مشکلات پرستاران حل شود. اما با گذشت زمان، وعده رئیس جمهور کمرنگ شد تا جایی که در آخرین روزهای سال گذشته وزیر بهداشت، پرداخت مابه التفاوت اضافه کار پرستاران را از اسفند ماه ابلاغ کرد.

در حالی که غضنفرمیرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به ابلاغ قانون ارتقای بهره وری خدمات کارکنان بالینی نظام سلامت گفته بود: « بر اساس اعلام قبلی دولت مابه التفاوت اضافه کار پرستاران باید از زمان ابلاغ این قانون از سوی دولت یعنی از ابتدای دی 89 محاسبه و پرداخت شود.»

دولت مابه‌التفاوت را می‌دهد، عجله نکنید
به گزارش مهر رئیس جمهوری در فروردین 89 موضوع پرداخت مابه التفاوت اضافه کار پرستاران را مطابق قانون ارتقای بهره وری خدمات کارکنان بالینی نظام سلامت اعلام کرده بود.

طبق قانون ارتقای بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت، پرستاران تحت شمول این قانون باید تعهد کنند که همزمان در بخش دولتی و خصوصی کار نکنند و البته در صورت رعایت تمام شرایط این قانون از سوی دانشگاه علوم پزشکی ساعت خواب پرستاران در شیفت شب از بین می‌رود.

دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستانها باید متعهد شود که به هیچ عنوان پرستاران بیش از 12 ساعت متوالی کار نکنند و بلافاصله بعد از 12 ساعت کار متوالی پرستاران باید برای استراحت آزاد شوند. همچنین دانشگاههای علوم پزشکی باید متعهد شوند که هر ساعت کار درشیفت شب یا روزهای تعطیل رسمی و روزهایی که دولت تعطیل اعلام می‌کند معادل 5/1 ساعت کار محاسبه شود، ساعت شب کاری نیز از 7 شب تا 7 صبح است و حتی یک ساعت کار در این ساعات باید معادل 5/1 ساعت محاسبه شود.

طبق قانون ارتقای بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت، پرستاران تا زمانی که کار استخدام نیروهای جدید به پایان برسد و وارد سیستم شوند از مابه التفاوت اضافه کار برخوردار می‌شوند و بعد از آن با ورود نیروهای جدید مطابق قانون ساعت کاری آنان کاهش می‌یابد.

پرستاران در انتظار استخدام و جای خالی‌شان در بیمارستان‌ها
اما موضوعات مربوط به پرستاران در کشور فقط به این ختم نمی‌شود. کمبود نیروی پرستار در بیمارستان‌ها و کش و قوس‌هایی که در یک سال اخیر در مورد استخدام نیروهای جدید پرستار اتفاق افتاد، از دیگر مواردی است که کارشناسان سلامت آن را یکی از مسائل اصلی موجود در حوزه کاری پرستاران می‌دانند.

شهریورماه گذشته، رئیس سازمان نظام پرستاری، پیش از نشستن به صندلی ریاست دوره دوم این سازمان، برای استخدام پرستاران وعده‌های زیادی داده بود که به نظر می‌رسد اکنون با دخالت مجلس، وعده‌ها رنگ می‌بازد. هر چند رمضان محسن‌پور، معاون پارلمانی وزیر بهداشت امیدواریهای دیگری را در دل پرستاران زنده کرد و با اعلام اینکه پیشنهادها برای استخدام 23 هزار پرستار به بند الحاقی برنامه توسعه پنجم رفته، ولی این مقام بلافاصله افزود که به دلیل بار مالی زیاد، احتمال آن که در کمیسیون تلفیق رای نیاورد، زیاد است.

از سوی دیگر چند روز پیش، رییس کل نظام پرستاری گفت که « در بیمارستان های کشور به ازای هر تخت در 24 ساعت تعداد نیروی پرستاری نیم تا 7/0 نفر است که این رقم بسیار پایینی محسوب می‌شود.» او اعلام کرده است که « برای رسیدن به وضعیت مطلوب و استاندارد باید تا پایان برنامه پنجم توسعه حداقل ۵/۱ نفر نیروی پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی داشته باشیم؛ هم اکنون بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار نفر پرستار در مراکز بهداشتی و درمانی کشور مشغولند که باید این تعداد تا پایان برنامه پنجم حداقل به ۵/۲ برابر برسد.»

کمبود بودجه وزارت بهداشت
از سوی دیگر کمبود بودجه وزارت بهداشت و کمبود نیروی پرستار در کشور حالا دیگر به عنوان یکی از موضوعات مرتبط به هم در حوزه سلامت تبدیل شده است.

آمارها نشان می‌دهد وزارت بهداشت در سال 88 در حدود یک هزار و 800 میلیارد تومانی کسر بودجه داشته و با مساعدت مجلس و دولت، از طریق بودجه سنواتی سال گذشته، نزدیک به یک هزار میلیارد تومان آن تامین شد و 250 میلیارد تومان نیز از طریق دولت پرداخت شد، با این حال، وزارتخانه، امسال با کسری 550 میلیاردی روبروست و همین مشکل باعث عدم پرداخت حق و حقوق پرستاران می شود.

شاید به خاطر همین کسر بودجه است که وزیر بهداشت می گوید برای پرداخت معوقات حقوق پرستاران، مجلس باید بودجه جدید این دستگاه را ابلاغ کند.

به گفته وحید دستجردی، ممکن است مشکل استخدامی پرستاران تا پایان سال 90 طول بکشد و اما تا زمان حل مسئله استخدام پرستاران، بر اساس قانون مصوب مجلس اضافه کار پرستاران بر اساس ساعت کاری جدید به آنان پرداخت خواهد شد. اما اکنون پرستاران این سئوال را از وزارت بهداشت دارند که چرا برای پرداخت حق اضافه کاری آنها، بودجه وزارتخانه با مشکل مواجه شده، ولی اضافه حقوق پزشکان دستیار و انترن، طبق سنوات سالهای پیش، پرداخت می‌شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha